De knipperende lichten en karakteristieke klanken van de fruitautomaten hebben van oudsher een behoorlijke bijdrage geleverd aan de sfeer in de arcadeclubs, play-inn en casino’s. Daarnaast kon je de fruitautomaten overal tegenkomen en zijn tientallen generaties vertrouwd geworden met dit soort gokkasten.

Het gebruiksgemak en de eenvoudige manier om gemakkelijk geld te kunnen winnen heeft zeker een bijdrage geleverd in de acceptatie van fruitautomaten in Nederland. Waar het ooit begon met het trekken aan een hendel (in de tijd van de eenarmige bandiet) is het nu een druk knop of en klik met de muis die de rollen op de fruitautomaat in beweging brengt.
Random Runner Fruitautomaat
Wedden, gokken en kansspelen zijn ingebakken in onze cultuur (en vele andere culturen wereldwijd). Al vele eeuwen word er gegokt om geld of wardevolle voorwerpen (maar soms gewoon om de eer) en fruitautomaten zijn erg nieuw in vergelijking to het fenomeen gokken. Charles Fey ontworp de eerste kast die men de voorloper van de fruitautomaat kon noemen, in de late 19e eeuw in San Francisco. Zijn machine, de Liberty Bell genaamd  was onmiddellijk een succes. Geïnspireerd door het poker spel bedacht hij een mechanisch en geautomatiseerd systeem van draaiende rollen, die elk een gedeelde kaart vertegenwoordigde. Op elke rol stonden symbolen met kaartwaarden, schoppen, ruiten harten en klaver. De machine gebruikte drie rollen, die gingen draaien door middel van het trekken aan een hefboom. Omdat je er geld in kon werpen en er meestal niets voor terug kreeg kregen deze vroege machines daardoor al snel de bijnaam ‘eenarmige bandieten in de volksmond en dat is nog tientallen jaren zo gebleven.

Doel van het spelen

Het doel van het spelen van het spel was om te winnen door middel van het stoppen van de rollen op de juiste plek, zodat alle kaartwaardes in de middelste lijn lagen. Als dit het geval was en je kreeg het voor elkaar dan symboliseerde dat een winnende hand en won je de jackpot. Sommige combinaties kwamen vaker voor dan anderen afhankelijk van het aantal spins en het geld dat ingeworpen was kon een goede gokker redelijk voorspellen wanneer een fruitautomaat op het punt stond om uit te betalen. Het feit dat een winnende combinatie frequent terugkeert, is mede een factor voor het blijvende succes van fruitautomaten. Toentertijd won men zelden hoge bedragen, het waren vaak dezelfde spelers die wonnen want die zaten in de kroeg op hun vaste stek te luisteren hoeveel geld erin ging en hoeveel de kast uitbetaalde en als de tijd volgens hen rijp was dan namen zij plaats achter de eenarmige bandiet, vaak met succes.

De originele concepten die nog stammen uit de tijd van de eerste Liberty Bell machine zijn weinig veranderd in de loop der tijd. Het bel-symbool word nog steeds op grote schaal gebruikt als basis voor de huidige generatie fruitautomaten. En het is nog steeds gebruikelijk dat een rij bellen een hoge waarde vertegenwoordigd op de prijzen ladder. Andere symbolen die worden gebruikt in de sector groenten machines hebben vergelijkbare historische oorsprong. Fruit, meestal in de vorm van kersen, peren, watermeloen en ga zo maar door, en ook de BAR symbool, zijn afgeleid van een periode in de geschiedenis van machines toen het werd geïntroduceerd in winkels en op te slaan fronten. In plaats van cash uitbetalingen, de prijzen bestond uit candybars en op basis van fruit snoep en kauwgom.

Door het aanbieden van voedsel-producten op basis van eerder dan in geld, de eigenaars van de winkels en de machine eigenaren waren slim poging om de strakke gokken wetgeving die van toepassing op contante transacties te voorkomen. De mogelijkheid duurde niet lang, maar de erfenis blijft in de meest voorkomende naam voor deze machines en de sector groenten en BAR symbolen die overheersen nog steeds de gameplay. Een bijproduct van de tijd is de Gumball machines en snoep dispensers, die nog steeds domineren winkels en etalages. Tegenwoordig zijn de symbolen kan van alles zijn, en vertegenwoordigen vaak een aantal thema in verband met de stijl van de machine.

Rollen nog steeds spin en symbolen zijn nog steeds een beroep op een winnende lijn of lijnen, maar wat technologie heeft gebracht is nieuw onderliggende mechanismen. Knoppen en touch screen technologie hebben vervangen de arm van de bandiet, terwijl de tandwielen en rollen nu grotendeels bestaan ​​in een virtuele wereld gecreëerd door computer graphics. Toegevoegde extra’s zijn bonus speelt en een grotere interactie met de gebruiker opgenomen door middel van het bezit, spin en nudge functies. Zelfs de mechanismen van betaling zijn aangepast om de tokens en de kaart op basis van krediet in plaats van contant geld beschikken. Moderne systemen zijn vooral zichtbaar binnen casino’s die gevolgen kunnen hebben 1000 van de machines die het grootste deel van hun winsten te genereren.

Geweldige graphics en meer manieren om te spelen en mee te doen in het spel zijn zeker positieve aspecten ten gevolge van nieuwe technologieën, maar het spel blijft hetzelfde en de resultaten, zoals altijd, zijn een kwestie van toeval. In de oorspronkelijke drie rollen machines, elke haspel heeft 10 symbolen wat betekent dat er 1000 mogelijke combinaties. Charles Fey kunnen zijn op de hoogte toen hij de machine gemaakt dat deze beperkte combinaties waren de sleutel tot het succes in het leveren van machines frequente betalen outs, maar de keerzijde is dat grote uitbetalingen beperkt waren omdat ze gewoon te vaak voor de machine om commerciële zin te maken .

Informatisering verwijdert deze beperkingen. 100s van miljoenen combinaties zijn nu mogelijk wat resulteert in uiterst zeldzame, maar zeer winstgevende jackpots. Enkele machines in casino’s, en zelfs de casino’s zelf, zijn gekoppeld aan de mogelijkheid van absolute fortuinen worden gewonnen op een jackpot. Het mechanisme voor het verminderen van de kans op bepaalde uitkomsten jackpot was voor het eerst vastgesteld door elektronica waarbij bepaalde waardevolle symbolen werden afgewogen tegen en dus ook al zijn ze te zien spinnen, ze zelden eindigde op de winnende lijn.

In de nieuwste fruitautomaten de waarschijnlijkheid van de symbolen is geschreven in de computer-code in plaats van een gedifferentieerde weging. Het resultaat is hetzelfde en de methode kan ook gebruikt worden om de gameplay ervaring met computer gegenereerde de buurt te verbeteren mist. Met de computer algoritmes bepalen elk resultaat op basis van pseudo-willekeurige getallen generatie is het onmogelijk om te voorspellen bepaalde resultaten op basis van een waargenomen patroon of vorige resultaat. Met software draait de machine en de computer gegenereerde graphics beeltenis van alle aspecten van de gameplay, zijn er zeer weinig mechanische onderdelen in de moderne machines.

Wat is ook geschreven in de code wanneer een machine wordt gebouwd is het uitbetalingspercentage en dit blijft vast tijdens de bruikbare levensduur van de machine. Typisch in de range van 80% tot 98%, dit is het aandeel van geld in de machine die wordt teruggegeven aan de spelers. De enige manier dan om het rendement te verhogen is door het spelen van machines met een hoge uitbetaling percentage.